Saturday, February 7, 2015

Separuh penuh atau separuh kosong?

ENTRI 17

Teks:  Rahiza Haszian Abdul Rahim
Gambar:  Koleksi Google


Assalamualaikum,

Pernah tak anda melalui satu situasi yang membuatkan anda rasa sangat susah hati dan hampir berputus asa? Segala-galanya akan terasa sangat berat.  Walau apapun nasihat yang diterima, anda akan tetap memandang hambar. 

Sebenarnya, apa jua situasi yang hadir dalam hidup kita bergantung kepada cara bagaimana kita melihat situasi tersebut.  Perspektif mempengaruhi keseluruhan pandangan kita.  Kita tidak boleh melihat hidup kita secara objektif semata-mata kerana manusia merupakan ciptaan yang subjektif.  Setiap individu mempunyai personaliti yang tersendiri dan personaliti tersebut mengubah persepsi kita.  Karektor yang introvert mempunyai pandangan lain daripada extravert.  Manakala orang yang optimis juga mempunyai pandangan lain daripada golongan pesimis.

Kadang-kadang kita mengeluh... "aku selalu gagal...apa pun yang aku buat semuanya tak jadi."  Jika ini yang selalu diulang-ulang, maka tidak hairanlah kalau kita gagal.  Kita tidak akan berusaha bersungguh-sungguh dengan penuh keyakinan kerana kita sendiri telah menetapkan yang kita akan gagal.  Sebaiknya kita berfikir sebegini, bukan semua yang kita lakukan itu akan mengikut acuan yang kita kehendaki.  Kadang-kadang menjadi, kadang-kadang gagal.  Hanya dengan berfikir sebegitu, secara otomatik kita akan berusaha lebih gigih bagi memastikan usaha itu berhasil.

Lihat di gambar.  Apa yang kita nampak di situ?  Adakah gelas itu separuh penuh? Atau adakah ia separuh kosong?  Orang yang pesimis akan melihatnya sebagai separuh kosong, manakala orang yang optimis akan melihatnya sebagai separuh penuh. Sikap optimis akan mencetuskan pula sikap opportunis yang mencipta pelbagai peluang manakala sikap pesimis akan membunuh setiap peluang yang mungkin ada dan hanya melihat masalah sahaja. Dengan hanya melihat gelas itu sebagai separuh penuh akan mendorong rasa gembira yang sekaligus akan membawa kepada hidup yang lebih sihat dan bahagia.

Ada beberapa cara untuk kita memenuhkan gelas tersebut.  Antaranya ialah:
1.  Meletakkan matlamat apa yang kita hendak capai dan fokus serta tekun mengejar matlamat itu.
2.  Keluar daripada zon selesa dengan berani mengambil risiko bagi mengejar cita-cita dan impian.
3.  Menukar masalah kepada peluang dengan melihat dari tetingkap (frame) yang berbeza.
4.  Menjauhkan diri daripada mereka yang bersifat pesimis dan lebih bergaul dengan mereka yang berfikiran positif.
5.  Mengubah perawakan dan penampilan kepada gaya seorang optimis.  Stand tall, chin up, senyum dan bercakap dengan penuh keyakinan, sama seperti gaya seorang yang telah berjaya.  Dengan sendirinya aura tersebut akan menarik mereka yang sama positif dan beraspirasi yang sama.  Lebih banyak peluang juga akan datang kepada anda.
6.  Cuba melihat jenaka dalam setiap situasi, walaupun situasi itu sukar.  Apabila kita ketawa, lebih banyak hormon endorfin akan dirembeskan.  Ini akan membantu kita mengurangkan kesakitan, meningkatkan sistem imunisasi tubuh dan mengurangkan stres.
7.  Bersenam atau bersukan kerana secara psikologi ia akan mencetuskan rasa seronok dan gembira (feel good) dalam diri.  Anda akan lebih bersedia untuk melihat setiap cabaran secara optimistik.

Jadi, tukarkan setiap aura negatif itu kepada aura yang positif.  Insya Allah, pelbagai perkara yang baik pasti akan datang.  Seperti kata Prof. Muhaya, positif menarik positif, manakala negatif akan menarik negatif.  Wallahualam.

0 comments:

Post a Comment