Wednesday, February 4, 2015

Hiking Sambil Berzikir

ENTRI 14
Teks:  Rahiza Haszian Abdul Rahim
Gambar: Koleksi peribadi


Salah satu hobi yang semakin digemari ramai ketika ini ialah mendaki gunung.  Saya sendiri pernah mencuba hobi ini kira-kira 4 bulan yang lepas apabila mendaki Gunung Pulai bersama-sama suami dan anak-anak.  Memang seronok!  Selain daripada dapat meluangkan masa bersama-sama, aktiviti ini juga dapat meningkatkan stamina dan tahap kesihatan.

Ketinggian Gunung Pulai hanyalah 2,146 kaki sahaja.  Tetapi oleh kerana itu merupakan pengalaman pertama kami anak-beranak mendaki gunung, perjalanan naik sahaja telah mengambil masa selama kira-kira 4 jam.  Banyak kali juga kami berhenti untuk melepaskan lelah.

Sepanjang pendakian, kami menikmati suasana hutan yang sangat asing bagi kami.  Pelbagai flora dan fauna dapat dilihat.  Di sinilah terletaknya apresiasi alam dan rasa bersyukur dan kagum di atas kekuasaan Allah dan keindahan alam ciptaanNya.

Sebenarnya ada satu lagi cara untuk menikmati keindahan alam itu, iaitu mendaki sambil berzikir dan mengingati Allah.  Sambil-sambil itu, kita juga boleh mendengar ayat Al-Quran dan terjemahannya.  Berada di tengah-tengah hutan, mungkin rasa insaf dan kecil itu akan meresap lebih jauh ke lubuk hati kita.

Selalunya para pendaki gunung lebih gemar mendengar lagu di Ipod melalui earphone.  Apa kata kita tukar trend itu dengan mendengar ayat suci Al-Quran dan zikir ketika mendaki.

Dapatkan Radio Digital Islamik.  Dengan hampir 500 fail mp3 Islamik, semoga pendakian akan lebih mudah, lancar, dilindungi dan diberkati Allah.  Saiznya yang kecil (hanya sebesar tapak tangan) membuatkannya mudah disimpan di poket dan dibawa ke mana sahaja.  Harganya juga jauh lebih murah daripada Ipod. 


0 comments:

Post a Comment