Saturday, January 24, 2015

Dwi Imej

Entri 2
Teks:  Rahiza Haszian binti Abdul Rahim
Gambar:  Koleksi peribadi


Assalamualaikum,

Hari ini saya ingin berkongsi sedikit tentang perniagaan SoHo yang telah saya jalankan sebelum ini.

Seperti yang saya telah jelaskan di dalam entri sebelum ini, perniagaan tersebut telah saya warisi daripada allahyarham ayah saya yang telah pergi secara tiba-tiba pada tahun 2004.  Nama syarikat tersebut ialah Dwi Imej, dan telah beroperasi sepenuhnya di rumah saya di Johor Bahru.  Operasi utama syarikat itu ialah reka bentuk grafik dan susun atur huruf untuk produk berasaskan kertas seperti buku, brosur, buletin, laporan tahunan dan sebagainya.  Namun, saya menyediakan perkhidmatan daripada peringkat draf sehinggalah produk siap dicetak.  Ini bermaksud saya perlu berurusan dengan kedua-dua pelanggan dan juga pembekal /pencetak.

Ketika itu, saya merupakan antara perintis konsep SoHo di Malaysia.  Berikut adalah antara kelebihan SoHo mengikut pengalaman saya:

1. Penjimatan kos operasi
-  Tidak perlu membayar sewa kedai, kos elektrik dan air. Kita juga tidak perlu mengisi lebih minyak untuk kenderaan berulang-alik ke pejabat. Saya hanya keluar apabila mempunyai temujanji dengan pelanggan atau pembekal.  Selalunya saya akan menyusun masa temujanji supaya saya boleh melakukan beberapa urusan pada hari yang sama. Kita juga tidak perlu mencetak Sebutharga/Invois/Pesanan Penghantaran dalam kuantiti yang banyak kerana semua dokumen tersebut hanya dicetak apabila diperlukan

2. Pengurusan masa yang fleksibel
-  Tidak terikat dengan waktu pejabat. Walaupun idea datang ketika tengah malam, saya hanya perlu pergi ke ruang kerja, hidupkan komputer dan terus mereka bentuk. Kita adalah ketua pada diri kita sendiri.  Kita tidak perlu melapor kepada sesiapa.  Jadi, kita boleh memilih dan menetapkan masa untuk melakukan pelbagai aktiviti seperti aktiviti perniagaan, menguruskan rumah tangga, menguruskan hal ehwal anak sekolah dan macam-macam lagi.  Yang penting, kita perlu menetapkan masa sasaran untuk menyiapkan sesuatu tugasan dan harus mempunyai disiplin diri yang tinggi.

3.  Hubungan kekeluargaan yang lebih akrab
-  Apabila bekerja di pejabat, kita akan meluang masa antara 8 hingga 10 jam waktu bekerja.  Rutin harian akan dimulai dengan menghantar anak di nurseri atau sekolah seawal pukul 7 pagi dan mengambil mereka semula pada pukul 6 petang.  Mereka yang berkemampuan mungkin akan mengambil pembantu rumah. Ini  bermaksud anak-anak akan meluangkan lebih masa dengan orang asing daripada ibu bapa sendiri. Sekiranya bekerja dari rumah, hal ehwal anak-anak boleh dilakukan sendiri tanpa perlu di sub-kontrak kepada pakcik van sekolah/pembantu taska/pembantu rumah.  Lebih banyak interaksi akan berlaku dan hubungan dengan anak juga akan jadi lebih akrab.  Ini adalah sangat penting bagi menjamin tumbesaran dan perkembangan anak yang lebih sihat daripada segi fizikal dan mental.

Dalam setiap situasi, pasti ada kebaikan dan keburukan.  Begitu juga dengan konsep SoHo.  Antara keburukannya ialah:

1.  Hilang fokus dan keutamaan (priority)
- Sebagai seorang suri rumah, selalunya fikiran akan dikuasai oleh kerja-kerja rumah yang tidak akan pernah selesai.  Ini akan mempengaruhi tumpuan yang diberikan kepada perniagaan.  Justeru, seperti yang dikatakan sebelum ini, pengurusan masa dan disiplin diri adalah sangat penting.

2.  Tiada suasana kerja di pejabat
- Sebagai seorang WAHM di SoHo, kita tidak akan dikelilingi oleh rakan-rakan secara fizikal. Yang ada hanya jerit tangisan atau ketawa gembira si anak, ataupun suara dari siaran TV dan radio.  Kita tidak akan ada rakan sekerja untuk berborak atau bertukar-tukar fikiran perihal kerja.  Bagi sesetengah individu, ini akhirnya akan mempengaruhi mood dan motivasi untuk bekerja.

Ketika bekerja di UTMSPACE, saya telah membiarkan lesen perniagaan saya luput begitu sahaja.  Namun pada awal bulan ini, saya telah menghidupkan kembali lesen Dwi Imej.  Saya merancang untuk memulakan semula operasi secara kecil-kecilan.  Mungkin tidak dapat melakukan serancak sebelum ini kerana terikat dengan jadual sekolah anak-anak.  (Sebelum ini mereka masih belum bersekolah, jadi saya tidak perlu sangat keluar-masuk menguruskan mereka).  Jadi, saya perlu mencari dan mempelajari perniagaan lain yang boleh dijalankan hampir sepenuhnya dari rumah.  Di sinilah titik permulaan saya berkenalan dengan ABDR dan pengasasnya Puan Masayu dan cikgu saya, Puan Anys Idayu Zakaria.

0 comments:

Post a Comment