Thursday, January 29, 2015

Doa Pelembut Hati

Entri 7
Teks:  Rahiza Haszian Abdul Rahim
Gambar:  Google

Assalamualaikum,

Dalam entri saya yang pertama, saya ada bercerita tentang perubahan tingkah laku anak sulung saya pada tahun lepas.  Dia menjadi sangat keras hati dan pemarah. Perubahan kelakuannya yang berlaku secara tiba-tiba sangat memeningkan kepala. Pelbagai cara saya dan suami lakukan termasuk rawatan secara Islam dan juga rawatan psikologi, namun masih menemui jalan buntu. 

Air mata menjadi peneman setia saya, sehingga saya akhirnya perlu mengambil cuti tanpa gaji selama sebulan bagi menumpukan perhatian kepadanya.  Walau bagaimanapun, dia masih tidak berubah.  Malahan menjadi semakin agresif.

Namun saya bersyukur di atas ujian yang diberikan oleh Allah. Saya belajar konsep pasrah dan redha.  Saya kembali mencari agama. Saya bangun bersolat malam (yang amat jarang dilakukan sebelum ini).  Solat taubat, solat hajat, solat tahajud dan solat witir menjadi sahabat baik saya.  Saya juga mencari ilmu bagaimana untuk menggunakan ayat Al-Quran bagi melembutkan hatinya.  Ustaz terakhir yang kami jumpa iaitu Ustaz Razak menyatakan kuncinya ada pada saya, selaku ibunya. 

Justeru saya terus membuat kajian atas talian dan ayat yang paling kerap saya jumpa ialah Surah Taha (ayat 1-6) yang amat berkesan untuk melembutkan hati.  Sebenarnya ayat itulah yang telah dibaca oleh adik Saidina Umar r.a. yang telah terus mencairkan hati beliau dan membatalkan niatnya untuk memukul adiknya.  Rentetan itu beliau telah terus memeluk agama Islam dan menjadi salah seorang sahabat Baginda Rasulullah.



Saya amalkan membaca surah ini dan niatkan untuknya.  Setiap kali memasak, saya juga membacakan surah ini. Dan setiap kali saya menghidangkan makanan untuknya, saya akan membaca ayat ini dan meniupkannya pada air minumannya. Setiap malam ketika dia sedang tidur, saya pegang dadanya dan membacakan ayat ini lalu kemudiannya ditiupkan pada ubun-ubunnya.  Saya lakukan semua ini tanpa jemu sehinggalah hari ini.  Alhamdulillah atas izinNya, hatinya semakin lembut.  Dia sudah boleh bergurau senda semula, dan senyumannya semakin manis dari hari ke hari.  Alhamdulillah...syukur ya Allah. :)

0 comments:

Post a Comment