Tuesday, October 6, 2015

Resepi Brownies Mudah dan Sedap

ENTRI 29

Teks:  Rahiza Haszian Abdul Rahim
Gambar:  Koleksi peribadi



Sudah beberapa kali saya terlihat rakan-rakan memuatnaik gambar pelbagai jenis brownies di laman Facebook dan Instagram.  Ada yang pergi belajar membuatnya dan ada juga yang berniaga.  Saya sendiri teringin nak membuat sendiri brownies.  Pernah sekali saya mencuba, tetapi hasilnya tidak seberapa.  Mungkin kerana saiz loyang yang terlalu besar menjadikan brownies saya tidak 'naik'.

Namun saya tidak berputus asa.  Kali ini, saya mencuba resepi baru yang diberi oleh rakan baik saya dari Kota Bharu.  Resepinya sangat mudah, dan bahan-bahannya semua mudah didapati.  Lebih menyenangkan lagi, saya tidak perlu menggunakan pengadun elektrik untuk membancuh bahan.  Cukup dengan menggaul menggunakan spatula.

Mari kita semak resepinya.

Fuss Free Brownies

1 cawan mentega atau minyak sayuran
2 cawan gula perang
1/2 cawan serbuk koko
1 sudu teh esen vanila
4 biji telur sederhana besar
1 cawan tepug gandum
1/2 sudu teh serbuk penaik
1/2 sudu teh garam
1/2 cawan badam yang dihiris

Cara-caranya:
1.  Cairkan mentega dan sejukkan ke suhu bilik.  Boleh juga digantikan dengan minyak sayuran (saya gunakan jenama Naturel)
2)  Campurkan mentega/minyak tersebut dengan kesemua bahan di atas.  Gaul rata sehingga nampak berkilat dan terdapat buih-buih kecil (bubbles)
3)  Sapukan mentega di atas loyang bersaiz 9X9.
4)  Masukkan bancuhan tadi.
5)  Bakar di dalam oven selama 25 minit pada suhu 180C

Enak dihidang untuk minuman petang bersama secawan teh panas.

Selamat mencuba!

0 comments:

Post a Comment