Wednesday, April 22, 2015

Bekerja dari Rumah (Work at Home Mom/WAHM)

ENTRI 22

Teks:  Rahiza Haszian Abdul Rahim
Gambar:  Google



Berkobar-kobar beberapa orang rakan menceritakan hal di pejabat semalam.  Ya, walaupun saya sudah lebih empat bulan berhenti kerja, saya masih berhubung rapat dengan kawan-kawan di sana.  Pelbagai perkembangan telah berlaku, dan ianya bukanlah sesuatu yang positif.  Kebanyakannya sudah hilang semangat dan hanya bekerja bermotifkan gaji semata-mata.  Tiada lagi 'passion' atau minat yang mendalam pada pekerjaan. Saya sangat memahami perasaan mereka kerana saya juga pernah melaluinya dahulu.
Namun, nasihat saya ialah "Jangan berhenti dulu". Saya tau, ada sesetengah daripada rakan yang sangat lelah dengan karenah pejabat dan mendambakan masa yang lebih banyak dengan anak-anak. Manakan tidak! Masa sekarang begitu cepat berlalu. Anak sulung saya sendiri sudah menjangkau umur 13 tahun sedangkan rasanya baru semalam saya melahirkan dia. Tetapi ramai yang risau kerana tidak mampu untuk berhenti kerja pada masa ini. Jadi, cari ilmu dulu, bagaimana untuk kita menjana pendapatan dari rumah. 
Buat persediaan mental dan fizikal sebelum berhenti kerja. Siapa kata bosan duduk di rumah? Percayalah, kerja di rumah tidak akan habis. Dari celik mata bangun tidur, sehingga pejam mata waktu malam. Masa akan sentiasa terisi. Di rumah ini, kita adalah orang yang pertama bangun tidur dan kita juga adalah orang yang akan terakhir sekali tidur. Kadang-kadang rasanya lebih sibuk daripada waktu bekerja dahulu. 
Kurang rakan pergaulan? Mungkin. Tapi itu bukan halangan. Kini semuanya di hujung jari. SMS/Whatsapp/Telegram/Skype/FB dan bermacam lagi. 
Fizikal juga harus kuat, kerana kita perlu menguruskan banyak benda. Berlebih lagi apabila menguruskan anak-anak kecil yang masih bersekolah dan yang belum bersekolah. Kadang-kadang kita turut diajaknya berlari, terlompat-lompat bermain. (Ya, anak sulung saya masih mahu saya melayannya bermain futsal). Nampak remeh. Tetapi itulah dia yang bakal menjadi kenangan abadi untuk diri mereka.
Paling utama, disiplin diri dan disiplin dalam menepati masa. Rancang jadual harian kita. Kalau boleh, malam sebelumnya sudah disenaraikan apakah yang mahu dicapai esok hari. Perlu ada sasaran.
Suri rumah juga perlu meluaskan jaringan. Kalau dulu, ibu-ibu kita berbual di hujung pagar di petang-petang hari. Masing-masing bertukar cerita ataupun juadah. Sekarang dunia makin moden. Dalam lelah menguruskan rumah tangga, kita perlukan sokongan rakan-rakan yang memahami. Siapa lagi yang lebih memahami melainkan mereka yang serupa macam kita juga. Suri rumah yang menguruskan anak-anak tetapi dalam masa yang sama masih gigih membuat pelbagai aktiviti bagi menambah pendapatan. 
Di mana perlu dicari jaringan/kumpulan sokongan tersebut? Saya akan kongsikan dalam entri seterusnya. smile emoticon

0 comments:

Post a Comment